חיפוש באתר

רמתון גיליון מס' 2 גיליון מס 1

 

תושבים יקרים,

כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים.

פרקי אבות, ה' י"ז

עברנו מערכת בחירות לא פשוטה לראשות העיר ולמועצת העירייה וכיום נמצאים בעיצומה של תקופת בחירות ארציות.

ראשית, ברצוננו לברך את ההנהגה הנבחרת של העיר ובראשה את משה ליאון, ראש העיר, ששכונת רמות יקרה מאד לליבו ואנו מקווים שימשיך לטפח ולפתח אותה, כפי שהתחיל לעשות בתפקידו הקודם כמחזיק תיק המינהלים הקהילתיים. אנו מברכים את חברי המועצה החדשים והוותיקים, ונשמח להמשיך עימם בשיתוף פעולה בכל התחומים לתועלת השכונה. 

צביונה מרובה הגוונים של ירושלים, שיש להתברך בו בחיי היומיום וליהנות מעושרו, הפך לצערנו בתקופת הבחירות לגורם מסכסך, גורם לקיצוניות, התגוששות והשמצות. אתגר מרכזי של כולנו, הוא לחיות את חיינו בשכונת רמות, בעיר ובמדינה בתוך רקמה אנושית מורכבת, מתוך גישה של "מחלוקת לשם שמיים". לגלות סבלנות וסובלנות, התחשבות הדדית וניסיון לתת מענה לכל "שבט" אך שלא על חשבונם של אחרים.אנו רואים בשכונת רמות אלון מודל לחיים משותפים מבוססי כבוד הדדי בין מגוון המגזרים והקהילות וקוראים לכם התושבים לקחת חלק בכך, באמצעות מעורבות ופעילות קהילתית כרצונכם.

בגיליון שלפניכם נעדכן במידע חיוני וחשוב על הנעשה בשכונה נסקור אירועים שהיו ויהיו, נעמוד מקרוב על יוזמות מרתקות והעומדים מאחוריהם – "אנשים טובים באמצע הדרך" - תושבי רמות. נפגישכם, כבכל גיליון עם  אחד ממוסדות החינוך בשכונה והפעם ביה"ס הממ"ד הרא"ל, נביא ראיון "מבזקי" עם הרב אבי קנאי, ונשתעשע בחידות וחידונים, תוצרת בית, ע"י תושבים בשכונה והנוגעים אליה.

ה"רמתון", העלון השכונתי של תושבי רמות אלון, מצטרף לאמצעי הקשר הקיימים של המינהל הקהילתי רמות אלון - קבוצות ווטסאפ, פייסבוק ודוא"ל -  המסייעים להתעדכנות התושבים בנעשה במגוון תחומי חיים בשכונה ואנו מקווים שיהפוך לכר לשיח קהילתי דינמי ומפרה.

מוזמנים להצטרף אלינו ביצירה משותפת זו של ה"רמתון" ובפעילות הקהילתית המגוונת בכלל.

 

קריאה מהנה,מערכת "רמתון"

 

הפסיפס הקהילתי – או – לפעמים חלומות מתגשמים...

 

בשכונת רמות פועלת קבוצת "גווני ירושלים", תוכנית מבית החברה למתנ"סים ועיריית ירושלים. לפני כ-3 שנים העלו חברי הקבוצה רעיון ליצור פסיפס קהילתי, לזכרו של יגאל אלון, מפקד הפלמ"ח ושר בממשלות ישראל, אשר על שמו קרויה השכונה.

בשנה האחרונה, אחרי מאמצי גיוס תקציב והכנות מרובות, ובמלאת 100 שנים להולדתו של יגאל אלון, ו-70 שנים להקמת מדינת ישראל, יצאה התוכנית לדרך; מאות מתושבי השכונה – ילדים, בני נוער, מבוגרים, גימלאים, נשים וגברים, עולים וותיקים, מהמגוון הרב תרבותי בשכונה, השתתפו ביצירת הפסיפס.

הפסיפס, שנוצר ביוזמת תושבי השכונה הפעילים בפרויקט "גווני ירושלים" תוכנן ובוצע בהנחיית האמנית מיכל קליין. ניתן לראות בו את נופי ארצנו האהובה, ואת חבלי הארץ השונים מהר החרמון ועד אילת. גם שכונת רמות שלנו זכתה למקום של כבוד בתוך כל הנופים. הפסיפס משקף את אהבתנו לארץ, לירושלים ולשכונה, וכן את התרומה של כל אדם ואדם בקהילה פה לתמונה השלמה – כל אדם עם הצבע הייחודי שלו, והחיבור והאחדות, אשר יוצרים את היצירה המלאה.

ליצירת הפסיפס, שגודלו 3X4 מטרים ומורכב מ-15 חלקים,  חברו גופים שותפים רבים בשכונה ובעיר ובהם עיריית ירושלים, תוכנית "בי"ס בקהילה", בתי הספר, מועדוני הגימלאים ובית גיל הזהב, צמי"ד, לשכת הרווחה, תוכנית "שכונה צעירה", המכינה הקדם צבאית בשכונה, נציגי עסקים, תוכנית "יעד עירוני", אנשים פרטיים שהצטרפו ליצירה, וכמובן המינהל הקהילתי.

היצירה תתלה ברחבת המינהל הקהילתי ברחוב רקנטי 6, ותחנך בתקופה הקרובה באירוע פומבי בהשתתפות מתנדבים, תושבים, נציגי העירייה וארגונים בקהילה ועוד. אנחנו מזמינים אתכם להצטרף להעלאת יוזמות שונות, ולהגשים חלומות שלכם – בבית של הקהילה!

 

אירועים שהיו:

  • נינג'ה רמות ביום הבחירות:

פעילות למשפחות שהתקיימה בתאריך 30.10.18 ביום הבחירות  למועצת העיר, בשיתוף אגף הספורט בעירייה. בפעילות - נהנו תושבי רמות  מדוכני לונה פארק, מתנפחים, מסלול נינג׳ה מאתגר ומתחם ענק של דראמס אלייב.

 

 

  • אירועי ט"ו בשבט:

ט"ו בשבט- היה חג ססגוני ומלא אקשן!

3 סדרי ט"ו בשבט  |  4 אירועים המשלבים מוזיקה ותוכן בבתי כנסת ביוזמת תושבים  |  בוקר של נטיעות בגן התנ"כי בשילוב פעילות של בתי הספר והגימלאים. במסגרת הנטיעות ניטעו גפנים מזן המשוייך לתקופת המקרא, ועצים נוספים  |   פעילות אחה"צ לכל המשפחה – הכנת אדנית מעוצבת  |  המשך עבודה על פסיפס נופי ארצנו!

 

תודה לכל שותפינו: קק"ל, חביבה ורמות למען הסביבה, ריקי יונה ומתנדבי הגן התנ"כי, בית גיל הזהב, עופרה בן דוד, מועדוני הגימלאים רמות א-ב, עיריית ירושלים - אגף תרבות ואגף חברה, תוכנית "אתר טבע עירוני", תוכנית "שכונה צעירה", תוכנית "שכנים-שכנים" והתושבים היוזמים, פורום נשים, בתי הכנסת השותפים, רשות הקליטה, ישיבת ההסדר ברמות, בתיה"ס ותוכנית "בי"ס בקהילה", גווני ירושלים, רחלי ברוקס ותוכנית  "יעד עירוני" וכמובן - לצוות המינהל היקר על התכנון-תיאום – ארגון -ביצוע ולכל התושבים שיזמו, התנדבו והשתתפו!

 

 

  • חם ברמות:

בחודשי החורף, התקיימה סדרת הרצאות, זו השנה השנייה. התארחו בשכונת רמות מחשובי הידוענים בתחומי התקשורת, ההומור והלייף סטייל. התחלנו עם סטנדאפ לנשים בר"ח אדר וסיימנו עם הרצאה על אורח חיים בריא בתזמון מושלם מיד לאחר משלוחי המנות של פורים.

 

 

תכנית "תושבים משפיעים"

 

באותו בוקר כביש רמות - שדרות גולדה שוב היה פקוק. ישבתי  באוטובוס קו 71 כשהאוטובוס ספק חונה, ספק נע בחוסר נוחות. הבטתי פעם מעבר לחלון ופעם בשעון. מיהרתי לפגישת עבודה במשרד במרכז העיר ופחדתי לאחר. פתאום צד את עיניי  שלט פרסום, כזה שתמיד התעלמתי ממנו, עוד אחד מהשלטים של המינהל הקהילתי המזמין תושבים להשתתף בפעילות חברתית. הפעם הוא ממש דיבר אליי, הייתה בו הזמנה לתושבי רמות להשתתף בתוכנית "קורס פעילים בוני קהילה". הרגשתי איך הכעס על הפקק שמעכב אותי מלהגיע למרכז העיר עובר למחשבה  שצריך לעשות משהו, שרק התושבים יכולים להשפיע, שבמקום לכעוס ולהמשיך באותה הדרך כל יום, צריך לפעול!

 

חייגתי למספר שהופיע בכרזה ונעניתי מיד, הצגתי את עצמי והתעניינתי בתוכנית. לפנייתי הטלפונית ענתה יעל – שהציגה את עצמה כעובדת במינהל ומרכזת את הקשר לקהילה. קיבלתי ממנה מעט רקע ומידע על התוכנית וסיכמנו להיפגש לראיון. לקח קצת זמן עד לשיחת התיאום וההזמנה לראיון,  בו הוסבר לי בהרחבה על התוכנית ומטרותיה. נרשמתי לתוכנית, הייתי בתחושה של "ניתן להם צ'אנס".

 

זה חודשיים אני עמית בתכנית המדהימה הזו המתקיימת אחת לשבוע בשעות הערב. זכיתי להכיר תושבים, נשים וגברים, מכל חלקי השכונה ומכל המגזרים: חילונים, חרדים, דתיים ומסורתיים, שאכפת להם מאיכות החיים בשכונה ומהקשר החברתי בין כלל מרכיבי הקהילה בשכונה, שבאו ללמוד כיצד ניתן לפעול יחד למען עצמנו. אל תטעו - הם אינם משועממים... יש בינינו, הורים, מורים, עורכי דין, ואנשי עסקים עצמאיים - קשת רחבה של תושבות ותושבים שאוהבים את השכונה, שבאו ללמוד ולקבל ידע וכלים מקצועיים לפיתוח יוזמות חברתיות ולהעשרת ארגז הכלים האישי. זאת, כדי למנוע משברים חברתיים ואף לסייע ולהביא לפתרונות בהם כל הצדדים יהיו מרוצים. במסגרת הקורס הכרתי לראשונה את הצוות המקצועי שעובד במינהל הקהילתי שהחיבור החם והאנושי שלהם לשכונה מרגש אותי בכל מפגש מחדש. התוכנית בנויה מ- 16 מפגשים בהם אנו לומדים ממרצים מומחים ומוכרים שעוסקים בתחום קהילה, יזמות חברתית וגישור.

 

לא אגלה לכם עוד על התוכנית, כדי להשאיר לכם טעם של סקרנות. עקבו אחרי הפרסומים של המינהל  חכו למחזור הבא ובואו ללמוד ולהשפיע !

 

אלחנן יונס

 

 

ממ"ד הרא"ל – לגעת בלב

בית הספר ממ"ד הרא"ל ע"ש הרב אריה לוין, נמנה עם מוסדות החינוך הראשונים שהוקמו בשכונה.

בית הספר שואף להקים בקרבו חברה מכילה, סובלנית כלפי השונה והאחר, ולכונן סביבה חברתית שבה יחושו התלמידים בטחון, שמחת חיים, הנאת למידה והכרה בסגולותיהם הייחודיות.

בשנה שעברה, בעזרת תכנית מחד"ש, הוכנסו שינויים בסביבה הלימודית, נבנו מתחמי למידה פתוחים המאפשרים למידה בקבוצות קטנות, מתן מענה לאינטליגנציות השונות של התלמידים, למידה בקבוצות רב גילאיות ועידוד התלמידים ליזמות ולתרומה לקהילה הבית ספרית כולה. בדרך זו, מפתח צוות ההוראה הבית ספרי את המיומנויות החשובות לגיבוש תלמיד לומד עצמאי, סקרן ואחראי, מעורב בתהליך הלמידה, ומעודד עצמאות, יוזמה אישית,  שיתוף פעולה ויצירת קשרים חברתיים בין חברי הקבוצה, מפתח יצירתיות וחדשנות  וכמובן -  למידה מתוך בחירה ועוד.

פרויקט הדגל של בית הספר הוא השילוב. בכל שכבת גיל משתלבים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתוך כיתות האם כחלק בלתי נפרד מתלמידי החינוך הרגיל. בכיתות אלו נפגוש צוות חינוכי רחב הכולל שתי מחנכות, מחנכת הכיתה המשלבת ומחנכת הכיתה המשולבת, וכן סייעת המשמשת כתומכת למידה.

נאוה אלדר, מחנכת כיתה ד' משולבת מסבירה מהו שילוב ומה הוא נותן לצדדים המעורבים בו. "שילוב בעיני הוא המפתח למפגש אמיתי, לרגישות אנושית ולהקניית ערכים מוסריים וחברתיים. תלמידים בעלי קשיים לימודיים לומדים יחד עם בני גילם ונהנים משוויון הזדמנויות בהתפתחותם. הם תורמים מיכולותיהם ומרעיונותיהם היצירתיים לחברה ומקבלים כלים ואסטרטגיות שעוזרים להם להתמודד עם הקשיים". התלמידים האחרים, זוכים ללמוד במערכת מכילה ערה וקשובה לצרכים של כל תלמיד ותלמידה. הם לומדים באופן אמיתי ובלי סיסמאות מהי סובלנות ומהי נתינה ומגלים את היופי שבשונות. הם לומדים להתפעל ולהעריך את כוח הרצון והמאמץ שמשקיעים ילדי השילוב כדי להצליח כמותם במשימות".

בית הספר פועל באופן ייחודי ומשקיע משאבים רבים בשילוב התלמידים מתוך ראייה ערכית חברתית. התוכניות החינוכיות הנוספות הפועלות בבית הספר, שיעורי המוסיקה והנגינה, שיעורי גינה, מצטייני החודש, לימודי חברותות, פרויקט מתנדבים פנסיונרים ועוד -  משרתות את האמונה החינוכית הזו כמו גם מסדרונות בית הספר ומרחבי הלמידה.

לדברי אורלי לרר, מנהלת בית הספר "הייחודיות של בית הספר נמדדת, בין היתר, הן בתהליך השילוב והן בתוצאתו. התהליך כולו מלווה בצוות מקצועי העובד בשיתוף פעולה כצוות אחד: צוות המחנכות, הסייעות והצוות הפרא-רפואי הרחב הקיים בביה"ס.  אלה, מחנכים את התלמידים לערכי הכלה, עזרה הדדית, כבוד הזולת ונתינה אינסופית. בוגרינו, המייצגים אותנו בכבוד במגוון חטיבות הביניים המובילות בעיר, הם ילדים בעלי יכולת הכלה וקבלת האחר, מידות המהוות חלק בלתי נפרד מאישיותם."

הבוגר, יאיר חייק, מוסיף ואומר כי " בזכות הכיתה המקדמת בממ"ד הרא"ל, אני יכול היום להשתלב במקצועות השונים בכיתה רגילה" ומסכם כי לדעתו "זו השיטה הטובה ביותר כדי להגיע אחר כך למקום טוב יותר."

חוץ משילוב תלמידים בעלי לקויות למידה שונות, כוללת תכנית השילוב גם שילוב של ילדים בעלי C.P ותסמונת דאון בכיתות הרגילות. אירית, אם לתלמיד עם תסמונת C.P הלומד בכיתה ד', מספרת על השילוב של בנה באופן מיטבי בבית הספר. "הצוות מכיל את עילאי ובמקביל דורש ממנו ומאתגר אותו. עילאי הוא חלק בלתי נפרד מהכיתה ומוקף בחברים רבים. הוא מגיע לבית הספר בשמחה ואנו, הוריו, מודים על ההחלטה לשלב אותו בממ"ד הרא"ל. 

יו"ר ועד ההורים, יוחאי אוליאל, תושב רמות וחלק ממשפחת הרא"ל מזה שמונה שנים, מדבר על השילוב ואומר : "השילוב הוא חלק מה-DNA של ביה"ס. זו המסגרת היחידה בעיר שבה משולבים ילדים עם צרכים מיוחדים כשווים בין שווים ומקבלים את התמיכה הדידקטית והפרא-רפואית הנדרשת. עם השנים למדנו שהתכנית נותנת לא פחות גם לילדים ה"רגילים". בכל בתי הספר לומדים קריאה וחשבון בסיסי. אבל יש דברים שאי אפשר ללמד בתיאוריה. בשביל תלמידי ממ"ד הרא"ל ערכים של קבלת האחר, נתינה ועזרה לחבר או חברה שצריכים חיזוק, הם מציאות יומיומית."

 

 

 

 

 

משולחנה של המתכננת הקהילתית

התחום האורבני–קהילתי ברמות

 

המינהל הקהילתי "רמות אלון" פועל לקידום נושאים תכנוניים לפיתוח השכונה וכן בנושאים תפעוליים לקידום ותחזוקת התשתיות בה. מאיה טפיירו, המתכננת הקהילתית, מרכזת את וועדת התכנון ואת הוועדה הפיזית עם יו׳׳ר הוועדה מר חיים פנירי

בדצמבר 2018 התכנסה הוועדה לחידוש פעולותיה, נחלקה ל3 קבוצות פעולה וחבריה                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             קבעו לעצמם יעדים ברורים להישג בשנה הנוכחית.

  • בתחום התכנוןהתושבים למדו על פרויקט חדש בשם ה׳׳אינפילים׳׳ ברח׳ כיסופים. הפרויקט כולל מגורים, תעסוקה, ומבנה ציבור, בליווי מתכננת הרובע, אדר׳ יעל דרייפוס–שקד וחברת הוועדה עו׳׳ד חביבה שפר.
  • בתחום הפיזיחברי הוועדה ישבו סביב שולחן עגול, העלו נושאים רבים והבחינו בין בעיות נקודתיות ומערכתיות. כל זאת, בליווי מנהל הרובע שמואל דהן ויו׳׳ר הוועדה חיים פנירי.

צויין, שלכל נושא, חשוב קודם כל לפנות למוקד 106, לשמור את מספר הפניה ולבצע מעקב במייל או בטלפון.

לעניינים מערכתיים הנוגעים לכלל השכונה, מעלים את הנושא בוועדה הפיזית.

 

תודה רבה לכל המשתתפים, חברי הוועדה ואנשי מקצוע שליוו את הערב.

היה מפגש יפה ומוצלח – העבודה רק התחילה ונמשיך אותה ביחד!

 

כדי ליצור קשר עם מתכננת המינהל הקהילתי, מאיה טפיירו, אנא שלחו מייל לכתובת ramot.planner@gmail.com.

 

"ינטל" של הרמוניה

מקהלת הרמוניה הפועלת כבר כמעט 30 שנה בשכונה , יוצאת יחד עם אנסמבל  "הללויה"  במיזם חדש : המחזמר "ינטל", המבוסס על ספרו של יצחק בשביס זינגר ,וכפי שנכתב מחדש עבור ההפקה הזו , על ידי  יצחק (ג'קי) הרץ. הולדתו של מיזם זה בחיבור שיצרה המקהלה עם יהודה וקסמן ותיאטרון "שבט יהודה", מצד אחד , ועם השחקנית והזמרת , סתו צוברי , מצד שני . המינהל הקהילתי מצידו נותן לנו רוח גבית , התחייב לסייע בניהול הכספי , ואף הקצה חדר לחזרות .

הפקה מסוג זה מחייבת  זמן והתארגנות . לכן, בתקופת הביניים, הפיק יהודה וקסמן הצגה בשם "ינטל" שמופיעה בימים אלה, בהצלחה ,  בתיאטרון החאן הקטן, וזאת מבלי לגרוע מחזון ההפקה הגדולה של המחזמר עם מקהלת הרמוניה .

לצורך ההפקה של המחזמר גויסו מספר שחקנים מ"שבט יהודה" , ובימים אלה אנו מחפשים שחקן צעיר שיגלם את דמותו של אביגדור – החבר של אנשל (ינטל) . בינתיים ,מקהלת הרמוניה בניצוחו של שי בן יעקב מקדישה חלק משמעותי מחזרות המקהלה  לעבודה על שירי המחזמר . גם השחקנים שלוהקו למחזמר התחילו כבר בחזרות .

הפקת מחזמר הינה אתגר חדש שמקהלת הרמוניה , והמנצח שלה , המנהל המוסיקלי של המחזמר, לקחו על עצמם.  אנו מקווים שאתגר זה יקרום עור וגידים ויעלה בהצלחה גם מחוץ לתחומי השכונה.

 

הדברים הגדולים באמת או: אנשים טובים באמצע הדרך

 

מיזם פארק ארץ התנ"ך - יער קהילתי רמות

 

 

 

ד"ר ריקי יונה  מנהלת  (בהתנדבות) מיזם פארק ארץ התנ"ך (בעבר, ממונה על קשרי חינוך ישראל תפוצות במשרד החינוך).

הסיפור התחיל לפני כ - 7 שנים. שאול, בעלי, יצא כדרכו לטיול עם הכלב שלנו  "צח" שהיה אז גור צעיר. במהלך הטיול, מעד צח  ונפל למשטח סלעי חצוב ומסותת שנראה מעניין והעלה סקרנות בשאול. באותם ימים למדנו שאול ואני בקורס למורי דרך כחלק מהכנה שלנו לקראת פרישה מהעבודה. הארכאולוגיה כבשה את ליבנו, והנה אתגר אמיתי בשטח . . . הזמנו ארכאולוגית מרשות העתיקות לראות את הממצא, והיא אמרה בהתרגשות "לפי המבנה  וצורת החציבה - זוהי גת מתקופת הבית הראשון". מרגע זה -  האתגר מקבל אצלנו תאוצה, הטיולים שלנו ביער הופכים לתכופים יותר, צח נהנה יותר מתמיד ולמען האמת . . . גם אנחנו. מתגלים עוד ועוד גתות. כמי שעסקה שנים רבות ביוזמות חינוך בארץ ובתפוצות, העיסוק בשאלות של זהות ושייכות נראה בעיני מהותי ועיקרי לחינוך לדורות הבאים, וראיתי בחוויה מכוננת בטבע, דרך להשגתם.  לימים, כשחשבתי על פרישה ממשרד החינוך, קסם לי הרעיון להחיות את המקום כמקום ערכי חווייתי כתרומה לקהילה, הרגשתי שזו ההזדמנות להגשים חלום ! הרעיון הדיר שינה מעיני.

החלום והחזון

"לפתח את מיזם פארק ארץ התנ"ך אשר יתמקד  בתנ"ך כמנוף חינוכי לפיתוח זהות ושייכות בדגש על בני נוער, כפרויקט עירוני ולאומי בירושלים."

זאת, באמצעות חפירות ארכאולוגיות משותפות לחקר המקום עם תוכן ערכי חווייתי המשלב טבע, צומח, ונוף תנ"כי של הרי יהודה, עם עוגן ויוזמה של קהילה.

מרעיון . . . לביצוע

התחלנו בפעולות שונות לקידום, ולהקמת תשתיות לפיתוח :

  • חשיפת מנהלי מוסדות החינוך ואגפי החינוך בעירייה להכרת המקום ולשילובו בהתנדבות במסגרת תכנית הלימודים.
  • גיבוש צוות אנשי חינוך ואנשי מקצוע – המובילים את הרעיון.
  • גיבוש תכנית יסוד למיזם פארק ארץ התנ"ך בסיוע ועדת היגוי מקצועית.
  • גיוס מתנדבים בקהילה – אנשי מקצוע בתחום חקלאות, ארכאולוגיה, אמנות, תאטרון, גמלאים, פורום נשות רמות וראשי קהילות ממגזרים מגוונים.
  • פתיחת קורס למדריכים מתנדבים – בשיתוף המינהל הקהילתי רמות ורט"ג נבי סמואל.
  • שילוב "מיזם 929  - תנ"ך ביחד" בפעילות פארק ארץ התנ"ך  ויצירת קורס לימוד בשכונת רמות שפעל שנתיים וממשיך ב"יד בן צבי".
  • העצמת הזיקה לתנ"ך - עידוד השתתפות בחידון התנ"ך למבוגרים
  • שבוע חפירה ארכיאולוגית -  חשיפה חלקית של מתקנים חקלאיים בעזרת תלמידי בתיה"ס בשכונה בהדרכת רשות העתיקות.
  • חפירות מחקר ארכיאולוגי – בשיתוף רשות העתיקות, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת אריאל, ופרופ' עמי מזר - פרופסור אמריטוס לארכאולוגיה מקראית ותושב השכונה.

אנו מקיימים בפארק, פעילות חווייתית סביב לוח השנה ומועדי ישראל בראי התנ"ך.

ביוזמת תושבים, נשתלו בפארק צמחי מקרא, הוצב שילוט תוכן , ושילוט מכוון. הצמחים מושקים  בעזרת מתנדבים בקבוצת "אמץ עץ". בפתח הפארק הוצבה תיבת מידע באדיבות קק"ל ובה עלוני הסבר, למבקרים הרבים שמטיילים באופן פרטי בפארק. בימים אלה, מתקיימת תכנית פעילות התנדבותית שנתית, שבנינו לבית ספר ממלכתי "יובלים", בשיתוף מכינה קדם צבאית "ארז"  בשכונת רמות. בתכנית, בני הנוער מכשירים את "כרם ישעיהו", לגידול זני גפן עתיקים, בשיטות קדומות.

תוצאות חפירת המחקר ארכאולוגי מעונת חפירות ראשונה, הוצגו ע"י אוניברסיטת תל אביב בשיתוף רשות העתיקות:

"האתר הוא מעין קפסולה של זמן שקפאה על פני השטח מתקופת ממלכת יהודה ומהווים עדות אילמת  לחקלאות אינטנסיבית בירושלים הקדומה בתקופת הברזל, החוקרים סבורים שיתכן וזוהי אחוזת מלך מתקופת ממלכת יהודה, תחת השלטון האשורי. האתר מהווה חלק מאסם התבואה של ירושלים הקדומה וממחיש את הכלכלה, החברה והתרבותשל ירושלים דאז".

 

ומה הלאה?

  • מיסוד סטאטוס האתר כפארק ברמה לאומית התורם ערך מוסף למבקר בירושלים, קהילת המתנדבים והמעורבים בעשייה יחד איתנו, מרגישים זכות ואחריות להמשיך לשמר את הממצאים הארכיאולוגיים בפארק ולפתח אותם למען הדורות הבאים, על מנת שחוויה זו לא תיעלם.
  • באביב צועדים בשביל התנ"ך  - היכונו לצעדה באביב בשבילי התנ"ך, בצעדה נשלב מסלולי הליכה מגוונים להכרת הממצאים הארכיאולוגים ,חוויה רב ממדית לכל המשפחה ולבני נוער. המשלבת טבע, נוף תנ"ך ארכיאולוגיה, תיאטרון ומוסיקה.
  • אנו מקווים לעונת חפירת מחקר נוספת בקרוב, והצגת המחקר שנעשה עד כה.

המעוניינים להשתתף בחפירות/ עבודות פתוח בפארק ארץ התנ"ך rikiyona@gmail.com 

  

יוזמות:

"מחשבה טובה" ברמות
מלכה בנזימן


"מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה"

"זהו דבר נפלא שקורה בשכונה ולא בטוח שאתם יודעים עליו. אולי מפני שהוא מתחת לאדמה?"
"מעבדת המחשבים המיוחדת שוכנת במקלט של המינהל הקהילתי ברחוב רקנטי 6. כל מחשב משומש פוגש את ידיהם האוהבות של אחד מחמישה בני שירות לאומי, אשר מתקנים אותו במסירות לטובת אוכלוסיות אחרות. אלו בחורים מדהימים! לא פלא שנוהרים למעבדה גם אנשים שהם מחוץ לרמות, מכל הארץ! מורה שהגיע מכרמיאל סיפר לנו: "באתי לרכוש במחיר סמלי 20 מחשבים לבית הספר שלי. זהו פרויקט מרגש מאין כמוהו'". כך, משתפת אותי אסתי קירמאייר מנהלת המינהל הקהילתי רמות אלון בחוויה מיוחדת זו.

לרבים מאתנו מחשבות טובות ורעיונות יצירתיים, אלא שרובנו אינם פועלים להשגתם. ישנם יחידי סגולה שמתרגמים מחשבה טובה לפעולה, שבה הם משקיעים את כל מרצם ומשאביהם.
אחד כזה הינו ד"ר אסטורה מודנה Astore Modena, אשר לפני יותר מחמש עשרה שנה עלתה בדעתו "מחשבה טובה" ובעזרת שליחים טובים שהצטרפו ל"שגעון"שלו יצאה תכניתו אל הפועל.
.
פגשנו פה צעירה מן הדרום שנזקקה למחשב במסגרת לימודי המזכירות. תושבת השכונה אשר שמחה לקבל מחשב, כדי לתקשר באמצעות הסקייפ עם בנה שנסע לחו"ל לקבל טיפול רפואי ממושך. למעבדה מגיעים עולים חדשים, אנשים מבוגרים ועוד אוכלוסיות מאותגרות כלכלית. עמותת "מחשבה טובה" שמה לה למטרה לצמצם פערים חברתיים באמצעים טכנולוגיים, דרך הקניית ידע בסיסי ונרחב במחשבים לכל מי שזקוק להנגשה בנושא הפרויקט מתקיים במספר ישובים בארץ. בפעילות ברמות תומכים קרן "אספר" Asper והמינהל הקהילתי בשכונה.

שוחחתי עם אביגיל גוטמן-עמית מנהלת הפעילות הארצית, דמות נמרצת וחיונית. ניכר עליה שהיא מאמינה בתהליך וגאה בתוצריו המרשימים, ובצדק. היא פתחה לי צוהר אל העשייה המבורכת של העמותה.
אחד הערוצים העיקריים בפעילות מתקיים במסגרת מרכזים טכנולוגיים קהילתיים. הללו נותנים מענה טכנולוגי לתושבי אזור מסוים ברמת שכונה או עיר. אחד מהם נמצא בשכונת רמות. מיועד למגוון אוכלוסיות, לילדים, נוער, מבוגרים, בני הגיל השלישי ואנשים עם צרכים מיוחדים דורשי תעסוקה. העיקרון המנחה הוא לעבוד עם הקהילה ולמענה וכך לתת מענים מותאמים לצרכי הציבור. למשל בשכונת רמות ישנם חוגים מותאמים לאוכלוסייה החרדית, בקבוצות נפרדות ותכנים מתאימים, ללא אינטרנט.
ישנם קורסים מגוונים במחשבים, רובוטיקה, אנימציה ועוד. כמו כן מתקיימת אליפות הייטקיד ארצית. נבחרת בתיה"ס היסודיים של רמות זכתה בה במקום השני! תלמידי בתי הספר זוכים לפתח דרך הפרויקט כישורי חיים, כגון עבודה בצוות ועמידה בפני קהל. כמו כן הם חווים חוויית הצלחה שהיא פתח להצלחה בהמשך. גם אוכלוסיית הגיל השלישי נהנתה לאחרונה מהרצאה שחשפה אותם לשימושי הסמארטפון השונים.
ברמות פועלת גם מעבדה חברתית ייחודית, שהתחילה את דרכה בעקבות תכנית אקוטק. זהו פרויקט מיוחד לעבודה עם בני נוער למען הקהילה. בני הנוער לומדים טכנאות מחשבים ומקבלים הסמכה מטעם סיסקו. המטרה היא להכשיר אותם לתקן מחשבים שנתרמו לפרויקט ולחדש אותם למען אוכלוסיות שידן אינה משגת לרכוש מחשב. כאן הם זוכים במחשב מחודש במחיר סימלי של כ-200 ש"ח. הצעירים תורמים בדרך זו לקהילה ובמקביל רוכשים מקצוע וכישורי חיים. במעבדה מתנדבים בני שירות שחלקם בעלי צרכים מיוחדים, תלמידי תיכון במסגרת מעורבות חברתית, וכן נוער שלא מצא את מקומו במערכת החינוך הפורמאלית.
למעבדה מגיעים עולים חדשים, מבוגרים ומגוון אוכלוסיות. כך למשל תושבת השכונה אשר שמחה לקבל מחשב כדי לתקשר באמצעות הסקייפ עם בנה בחו"ל בנה שנסע לחו"ל לקבל טיפול רפואי ממושך.

אין ספק שמדובר פה בעשייה קהילתית יוצאת מן הכלל, שכל השותפים בה יוצאים נשכרים. אתם מוזמנים להתעדכן דרך אתר "מחשבה טובה", או דרך המינהל הקהילתי, לגבי פתיחה של קורסים חדשים. צוות המעבדה ישמח לקבל תרומות של מחשבים, אבל רק כאלה שיש להם פוטנציאל ארוך טווח לאחר שיחודשו. כלומר מחשבים שגילם אינו עולה על שנתיים. לרוב נתרמים מחשבים ע"י ארגונים שמשדרגים את המחשוב שלהם.
והכי חשוב, היו נא מודעים למיזם החשוב הזה שפועם בליבה של השכונה ומרחיב לרבים את הדעת, בדרך של שוויון הזדמנויות.
סוף מעשה ב"מחשבה טובה".


 

 נוער:
סיפורו של גרעין אודי


אודי בני, גדל בשכונת רמות, נשם את האוויר הנפלא, טייל ביערות הסביבה, חנך את הנוער הנפלא בסניף בני עקיבא, סעד את קשישיה, חייך אל תושביה ונטע תקווה ואהבה בקרב המתגייסים לצה"ל.
אודי התפלל בבתי הכנסת האשכנזים והספרדים ואהב את כל הלחנים והשירים. איש של אנשים, חבר של חברות וחברים.
אודי בני שוחח איתי שבועיים לפני נפילתו, על רצונו לשרת את עם ישראל בסיירת מטכ"ל, שאף לנתינה ולמצוינות. אודי שר את שירת גאולת ישראל, את ירושלים הנבנית, את תחיית עם ישראל.
ביום נפילתו התחננתי לעוד חיוך ועוד חיוך, אודי איש של אנשים, חבר של חברים, איש שכולו חיוך וכולו נתינה. הגעגועים אליו מתעצמים יום יום ואין מנוח. אין מנוח, אבל יש נחמה.
לאחר נפילתו בכ"ז בתמוז תשנ"ד, ובתום השבעה, החלטנו לחזור אל החיים המלאים.
החלטה זו התעצמה בראותנו את עוצמת ההזדהות של כלל תושבי רמות עם אבלנו, את "צוואתו" הרוחנית של אודי כי את ארצנו צריך להמשיך לבנות, והתגייסנו המשפחה והחברים להמשיך את מפעל חייו: חינוך הנוער ותרומה לצה"ל.
אודי נפל בתמוז. מיד לאחר חג הסוכות החלטנו כי הדרך להנציח את אודי היא להפגיש בני נוער מתנועות נוער שונות לפעילות משותפת בחנוכה.
בח' חנוכה, בשעה 10:00 בבוקר, יצאו 6 אוטובוסים ממתנ"ס רמות ב' לטיול משותף. החיבור בימים אלו בין זרמים שונים בחברה הישראלית לא היה קל.
תנועות הצופים, בני עקיבא ועזרא יצאו לפעילות משותפת, שבסיומה התקיים טקס הדלקת נרות חנוכה מרהיב. הרגשנו הקלה.
במקביל הוחלט בחיל התקשוב בצה"ל לקיים את "מסע אודי", בתחילת כל השלמה של צוערות וצוערים המסיימים את בה"ד 1 .
מאז ועד היום, במשך 24 שנה, השתתפו במסע אודי כ - 6,000 צוערות וצוערים. בסוף כל מסע, אני שב לביתי יחד עם רעייתי, בתחושה של "מספדי נהפך למחול לי, פתחת שקי ותאזרני שמחה".
בני הנוער ברמות לא מצאו מנוח, וביקשו להעצים את הפעילות המשותפת של תנועות הנוער, וכך הוקמו גרעיני אודי ברמות, שכונת הקטמונים, בית הכרם, קריית יובל וגבעת זאב. גרעיני אודי מקיימים קייטנות לימודיות בקיץ, משקמים בתים, נפגשים ודנים בסוגיות החברה הישראלית. ב - 5 השנים האחרונות, תנועת "נתיבי אודי" (בשותפות עם תא"ל במיל' ארנון זוארץ, קצין קשר ראשי בצה"ל ומפקדו של אודי ערב נפילתו) מקיימת פרויקט ייחודי בבאר שבע, נתיבות, להבים ועוטף עזה.
שם הפרויקט: "מרכז אודי למצוינות בתקשוב ובסייבר". המפעל כיום מונה 380 תלמידות ותלמידים בכיתות ט'-יב' ומכין אותם להתמודדות לקבלה לממר"ם בצה"ל וליחידות מצטיינות בחיל הקשר והתקשוב. מטרתנו היא, יחד עם צה"ל, להכין את הדרום לקראת העברת חילות הקשר והתקשוב לנגב.
עשייה זו גרעיני אודי, קייטנות אודי, מסע אודי ומרכז אודי למצוינות תקשוב, היא פרי שותפות בינינו, לצה"ל, חברות וחברים של אודי שפוקדים אותנו בביתנו ובקברו של אודי מדי שנה בשנה.
השיירה ממשיכה, אנחנו נמשיך יחד לפעול לבצור מדינת ישראל ומזמינים את תושבי רמות להצטרף לעשייה שלנו.

מרדכי אלגרבלי, אביו של אודי ז"ל



ומעט על פעילותו של גרעין אודי, בשכונתנו רמות – מקום מגוריו של אודי ז"ל.

גרעין אודי הינו גרעין שמאחד את כל סוגי הנוער בשכונה. הגרעין הוקם לזכרו של אודי אלגרבלי ז"ל שהיה בוגר השכונה ונהרג בפעילות מבצעית בלבנון ב1994. מידי שבוע, אנו נפגשים ומדברים על כל מיני סוגי נושאים ולעיתים אנו מתכננים התנדבות. השאיפה שלנו היא לעשות התנדבות ולעזור לסביבה לפחות פעם אחת בחודש. ובנוסף להתנדבויות החודשיות, יש גם פרוייקטים קבועים שאנו עושים: בפסח - מנקים בתי קשישים. בחופש הגדול - קייטנה לילדים ועוד.
אחד האירועים האחרונים שאורגנו על ידנו היה טיול בחנוכה להנצחתו של אודי ז"ל. בטיול השתתפו נציגים מכל תנועות הנוער השונות ומרמות בכלל. הטיול היה בשיתוף פעולה עם גרעין אודי מפסגת זאב וכלל מסלול קצר מתל חדיד עד יער בן שמן, תחנות, טקס לזכרו של אודי, וכמובן הדלקת נרות חנוכה.
הטיול והפעילות בגרעין מלאים בכיף, שיתוף פעולה ומעורבות בשכונה.

החיבור בין הנוער בשכונה הוא מיוחד מאוד. אנו זוכים להכיר סוגים שונים של אנשים ודעות, ועל ידי שיח, אנו לומדים המון על עצמינו ועל הסביבה המקיפה אותנו.

את גרעין אודי, כדאי להכיר
ולכן כתבנו לכם איזה שיר
שיסביר מה זה אומר בדיוק
ואז תרצו להצטרף- זה בדוק!
אז מה בעצם אנחנו עושים?
פעם בשבוע אנו נפגשים
נציגים מכל גווני הנוער ברמות
יושבים, צוחקים ונהנים בפעולות
יחד עם זאת, אנחנו גם מתנדבים,
משמחים בבתי אבות וגם בבתי חולים
ובנוסף יש משהו מדהים פעם בשנה-
אנחנו מארגנים יופי של קייטנה
לילדים מקסימים עם מגוון פעילויות
לדוגמא קיפצובה, טיולים, ואפילו גן חיות.
ואם חשבתם שזה הכול-
בחנוכה מתקיים גם טיול גדול
אז לסיכום, גרעין אודי זה אחלה של מקטום
ואם אתם רוצים להשפיע- תצטרפו עוד היום!

 

קצרים"  - עם הרב אבי קנאי

רב קהילת "מצפה רמות" ופסיכולוג קליני

משפחת קנאי מתגוררת בשכונה משנת 2009

 

  • דמות משפיעה - הרב אהרן ליכטנשטיין והרב יהודה עמיטל.
  • פלורליזם – חשוב מאוד אבל להישמר שלא יוביל לאדישות, חוסר אכפתיות וחוסר מחויבות ערכית.
  • רבנות ופסיכולוגיה – שונים ומשלימים.
  • חרד"לים  - כולנו אחים.
  • ירושלים  - עיר, קדושה.
  • קניון רמות  - טוב שקיים.
  • חברה רב תרבותית  - נפלא -  אבל צריך דבק וערבות ולהיות גם מוכן לזוז מהסנטימטר שלי בשביל זה.
  • הגאולה  - נתקן את עצמנו, את האדם וזו תהיה הגאולה שממנה ינבעו יתר הגאולות.
  • סובלנות  - גם הקב"ה סובלן, אך הוא לא ניטרלי.
  • מניינים שוויוניים  - יש הלכה, יש מדיניות הלכתית (לכל הכיוונים), ושני הדברים חשובים.
  • "חרדים חדשים"  - כולנו אחים.
  • פינה חמה בלב  - משפחה וקהילה.
  • יהדות ישראלית  - פוטנציאל להתחדשות לדתיים וחילונים.
  • בני עקיבא  - תנועה יקרה שיש לי חיבור אישי אליה.
  • קנאות  - חשובה במידה הנכונה.
  • חומרות – טובות כשיש לזה כיסוי פנימי וכשזה על עצמך ולא על אחרים.
  • מגדלים (רבי קומות) בירושלים – זו משימה מורכבת לאזן בין נוף וצביון לבין צרכים.
  • מוסיקה –  נפלא. משירת העשבים נעשה ניגון של רועה.

 

קבוצת הפייסבוק של השכונה – צבי ארליך

 

צבי ארליך, חבר ההנהלה המורחבת של המינהל הקהילתי, הקים את קבוצת הפייסבוק "שכונת רמות אלון בירושלים". הקבוצה היא הגדולה והפעילה ביותר בשכונה ומשמשת במה לכל תושבי השכונה החפצים להתעדכן על הנעשה בה וגם להביע את דעתם. כמו כן רשאים לפרסם בה בעלי עסקים הפועלים בשכונה. נשמח אם תצטרפו לקבוצה וגם תצרפו חברים נוספים תושבי השכונה בלחיצת כפתור.

 

 

רוצים להצטרף לצוות הכותבים? יש לכם רעיונות לכתבות? מוזמנים לפנות אלינו! Ramot.alon.help@gmail.com

 

 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות